Collaborations Events

We’re Magic. We’re Real #2

Jeannette Ehlers’ gigantiske "hair piece" i form af en kæmpe "fro”, består af en langsomt snurrende kugle fremstillet af syntetisk afrohår. Afroen optræder som et tilbagevendende symbol på frigørelse inden for sort modkultur især fremført af 60'ernes panafrikanske borgerrettighedsbevægelser.

We’re Magic. We’re Real #2

Jeannette Ehlers’ gigantiske "hair piece" i form af en kæmpe "fro”, består af en langsomt snurrende kugle fremstillet af syntetisk afrohår.

Afroen opræder som et tilbagevendende symbol på frigørelse inden for sort modkultur især fremført af 60'ernes panafrikanske borgerrettighedsbevægelser.

Med dens gigantiske skala udfylder “fro’en” næsten hele udstillingsvinduet, og fremstår på én gang som en kunstig genstand og et levende væsen eller en organisme. Forstyrrende griber den ind i det kommercielle rum, som modebutikken og strøget er. Der hænger dén, både fanget og i konstant bevægelse, og bærer i sig en trussel eller et løfte om at vokse. Vil den ende med at sprænge butiksruden, slå rødder i asfalten og brede sig til det omgivende samfund?

Som jordkloden roterer WE’RE MAGIC. WERE REAL #2 omkring sin egen akse og skaber en intens svimlende atmosfære, der minder os om at verden er i knæ og at vi befinder os i en tid med nødvendige modfortællinger og alternative visioner.

We’re Magic. We’re Real #3 (These Walls) - live performance hos Nørgaard Paa Strøget, 12 November 2021

Fem sorte kvinder er med håret i lange “cornrows” forbundet til bygningen, som voksede de ud af murene. Konstellationen af fletningerne der blander sig med klatreplanten langs husets facade, skaber en poetisk metafor for forholdet mellem kultur og natur, krop og landskab, historie og samtid. 

Til lyden af Atlanterhavets brusen bevæger kvinderne sig langsomt frem og tilbage på pladsen foran butikken. Tyst, men insisterende påkalder de sig de forbipasserendes opmærksomhed. Kroppene, der følger bølgernes rytme, trodser de handlendes bevidstløse ruter gennem strøget, og synliggør hvordan vestlig kapitalisme, velstand og forbrugerisme trækker tråde til trekantshandel, slaveri og plantagesystemer.

Mens kvindernes sammenføjede hår peger på en delt eksistens, tager deres gentagne bevægelser form af et ritual, der peger mod formødrene og spiritualiteten inden for den afrikanske diaspora. Lige dele sorg og styrke er til stede i performancen, som udtrykker en længsel mod livet uden for plantagesystemet, og mod skoven som et bogstaveligt og symbolsk frirum.

We’re Magic. We’re Real #3 (These Walls) taler subtilt til sort eksistens og til en kollektiv modstand mod kolonialiteten i samfundet.

Jeannette Ehlers begyndte sin værkserie We’re Magic. We’re Real i 2020. 

We’re Magic. We’re Real gør brug af hår som en vigtig identitetsmarkør i den afrikanske diaspora, som en enkel, men kraftfuld gestus, der adresserer historien om Danmarks engagement i den transatlantiske slavehandel og peger på de historiske grusomheder, som sorte mennesker møder, samt deres modstand mod dem.