Mit navn er Mads Nørgaard og jeg er chefdesigner og ejer af firmaet af samme navn. Vi designer og fremstiller tøj til både kvinder, mænd og børn - der sælges i over 500 selvstændige butikker rundt om i verden. Vores marked er størst i Danmark og de omkringliggende lande, men operer også i andre regioner. Derudover har vi tre butikker på Strøget i København til hhv. herrer, damer og børn samt og to butikker i Tullinsgade på Vesterbro i København.

Jeg grundlagde min egen butik i 1986, men er den tredje generation i min familie, der er i faget. Min farfar grundlagde ’Sørgemagasinet’ i 1944 og min far åbnede ’Nørgaard Paa Strøget’ i 1962. Begge med den samme adresse, som butikken ligger på i dag.

Jeg nyder at arbejde med mode og jeg ser det som en af vores vigtigste opgaver – udover at lave smukt tøj – at hjælpe til med at nedbryde de sædvanlige regler for hvad der er ’rigtigt’ og hvad der er ’forkert’, hvad du ’kan’ og hvad du ’ikke kan’. Vi stræber efter at slippe for ’pegende fingre’ når det kommer til det tøj folk vil gå i og deres måder at udtrykke sig på. ’Hvad du har på, skal understøtte dig i din gøren og dine overbevisninger’, for at sige det kort.

I produktions øjemed ønsker vi at lave smukt og forarbejdet tøj, skabt under betryggende arbejdsforhold – tøj der forhåbentlig vil holde længe, både i mode og i brugs-henseende.

Men jeg har et ambivalent forhold til modeverdenen. På den ene side er jeg ubetinget modernistisk og holder af alt der er nyt. Jeg tror at tingene gradvist bliver en smule bedre selvom fremskridtene kan være langsomme til tider. Jeg bliverer begejstret og forført af nye ting tendenser og strømninger. Om det er nyt tøj, en ny mode, en ny popsang eller en ny habit. Og jeg elsker at blive positiv overrasket over noget nyt jeg ikke vidste at jeg behov for, eller måske overhovedet kendte til. På den anden side tror jeg på at mange af disse nye ting hurtigt forsvinder igen. Det føles oftest som om at nye kollektioner og den nyeste mode erstatter beklædningsgenstande der intet fejler og som blot hænger på bøjler og samler støv. Tempoet er simpelthen for højt, forførelsen bliver til en slags vulgær forbrugerisme. Et faktum, jeg ikke bryder mig om. Disse to holdninger er i modsætning til hinanden og er i konstant konflikt og jeg føler, at vi er mange der deler det dilemma.

Jeg mener, at det er vigtigt ikke at opgive pga. dilemmaet. I stedet skal vi alle anerkende dets eksistens og derefter forsøge at finde vores egne veje. Derfor føler jeg et behov for at skrue ned for tempoet. Det gør jeg ved at have en kerne af klassikere og tilbagevendende temaer, som vi vender tilbage til - igen og igen. Det være sig striberne, inspirationen fra arbejdstøj eller den maritime inspiration du finder i meget af vores tøj.

Efter min mening er forførelseselementet afgørende i mode. Den forførende, det irrationelle, det at give efter for begær du ikke vidste eksisterede i dig. Det er hovedårsagen til at jeg laver tøj i det hele taget. Fordi, hvis vi skal være helt ærlige er tøj ikke en mangelvare. I det mindste ikke fra et praktisk synspunkt. Der er ikke mange mennesker i den vestlige verden der køber nyt tøj fordi deres gamle tøj er slidt op, eller fordi de ikke havde noget andet at tage på. Forførelsen, det irrationelle, er kernen i alt moderne designarbejde såvel som i mode.

Min vej går via det jeg kalder en 'holdbar garderobe'. En holdbar garderobe udgør en fast del af vores kollektion og er selve kernen i mine designs. Holdbar på mere end én måde - over tid, ved brug og i designet. Denne del af mine kollektioner består af designs, som vi føler er moderigtigt relevante ift. sæson og kan kombineres med nye sæsonmæssige tendenser. En 'holdbar garderobe' består af høj kvalitet og slidstærkt design, der fremstilles lokalt og under ansvarlige sociale og miljømæssige forhold. Dette er baseret på fælles værdier med vores samarbejdspartnere. Denne måde at tænke på udgør en permanent del af vores arbejde med hver kollektion, omend den ikke gør sig gældende for alt tøj i en given kollektion.

POLITIK
En del af vores designs skal bidrage til denne 'holdbare garderobe'. Vi bygger vores kollektioner omkring en kerne af designs, så længe disse har en modemæssig relevans. -Igen eksemplificeret af striber, arbejdstøjs-referencer og inspiration fra det maritime. Det er omkring denne kerne, at vi designer resten af kollektionen.

Vores kerne-designs, som Nørgaard På Strøget T-shirten #101, som min far designede i 1970'erne, er altid fremstillet i Danmark på vores egen systue. Langt de fleste af vores designs er produceret i Europa eller Tyrkiet. Noget af vores overtøj er produceret i Kina, og vi fremstiller læderbeklædningsgenstande i Pakistan og Indien.

Som led i vores bæredygtighedsindsats har vi valgt at deltage i FN’s internationale initiativ, Global Compact, og dets 10 principper for ansvarlig forretnings- og tekstilproduktion. Vi følger fem principper i vores egen forretning, relationer til samarbejdspartnere og kommunikation:

  • Vi arbejder for at skabe fuld gennemsigtighed om vores kvaliteter og produktionen på vores værksted i Danmark, og vi vil kommunikere dette på vores hjemmeside til vores forbrugere og engroskunder.
  • Vi vil arbejde for fuld og synlig information om, hvor alt vores tøj er produceret og om de anvendte kvaliteter. Vi opbygger langsigtede relationer med vores leverandører, og vi vil integrere vores 'Code of Conduct' baseret på fælles værdier. Dette er baseret på principperne i FN’s ’Global Compact’ -initiativ.
  • Vi arbejder på at integrere bæredygtige materialer i vores kollektioner. I vores forårskollektion 2017 og fremover har vi inkluderet mindst ét bæredygtigt stof i hver kategori af kollektionerne.

Vores butikker på Strøget er ’multi-brands’ butikker, hvor vi sælger andre mærker end bare vores egne. Vi føler os forpligtede til at være en aktiv del af den løbende udvikling i branchen. Derfor hjælper vi aktivt nye og omhyggeligt udvalgte uafhængige designere med gunstige betalingsbetingelser og rådgivning og support. Vi ønsker, at vores kunder i butikken skal kende vores værdier om CSR og den 'holdbare garderobe'. Både i vores kommunikation, men også implicit i atmosfæren i butikken og i den måde, vi interagerer med hinanden, varerne og vores kunder. Vi ønsker at ruste vores medarbejdere på bedst mulig måde for at kunne kommunikere vores tilgang til CSR til vores kunder. Vi er godt klar over, at implementeringen af en CSR-politik er en lang proces og vi forpligter os til at arbejde for konstante forbedringer i de kommende år.

    Stores

    Amagertorv

    Amagertorv 13 — 15 
    1160 København K
    33 12 24 28 (Dame)
    33 32 01 28 (Herre)

    Tullinsgade

    Tullinsgade 21
    1618 København V
    33 31 29 86 (Dame)
    33 31 29 85 (Herre)