Mit navn er Mads Nørgaard og jeg er chefdesigner og ejer af firmaet af samme navn. Hos Mads Nørgaard designer og fremstiller vi tøj til kvinder, mænd og børn. Tøj der sælges i over 500 selvstændige butikker rundt om i verden. Vores marked er størst i Danmark og de omkringliggende lande, men vi opererer også i andre regioner. Af egne salgskanaler har vi tre butikker på Strøget i København til hhv. dame, herre og børn samt to butikker i Tullinsgade på Vesterbro (dame og herre) i København. Derudover har vi selvfølgelig også vores webshop.

Jeg grundlagde min egen butik i 1986 og er den tredje generation i min familie, der er i faget. Min farfar grundlagde ’Sørgemagasinet’ i 1944 og min far åbnede ’Nørgaard Paa Strøget’ i 1962. Begge med den samme adresse som damebutikken på Strøget har i dag.

Jeg nyder at arbejde med mode og jeg ser det som en af vores vigtigste opgaver, udover at lave smukt tøj, at hjælpe til med at nedbryde de sædvanlige regler for hvad der er ’rigtigt’ og ’forkert’, hvad du ’kan’ og hvad du ’ikke kan’. Vi stræber efter at slippe for ’pegende fingre’ når det kommer til det tøj folk vil gå i og deres måder at udtrykke sig på. ’Det du har på, skal støtte dig i din måde at være på og i din tankegang’, for at sige det kort.

I produktionsøjemed ønsker vi at lave smukt og forarbejdet tøj, skabt under ordentlige arbejdsforhold – tøj der forhåbentlig vil holde længe, både i mode- og i brugs-henseende.

Men jeg har et ambivalent forhold til modeverdenen. På den ene side er jeg ubetinget modernistisk og holder af alt der er nyt. Jeg tror på at tingene gradvist bliver en smule bedre selvom fremskridtene kan være langsomme til tider. Jeg bliver begejstret og forført af nye ting, tendenser og strømninger. Om det er nyt tøj, en ny mode, en ny popsang eller en ny habit. Og jeg elsker at blive positivt overrasket over noget nyt, som jeg ikke vidste at jeg havde behov for. Eller som jeg måske slet ikke kendte til før. På den anden side tror jeg på at mange af disse nye ting hurtigt forsvinder igen. Det føles oftest som om at nye kollektioner og den nyeste mode erstatter beklædningsgenstande der intet fejler og som blot hænger på bøjler og samler støv. Tempoet er simpelthen for højt og forførelsen bliver derfor til en slags vulgær forbrugerisme. Et faktum, jeg ikke bryder mig om. Disse to holdninger er i konstant konflikt og står i skarp modsætning til hinanden. Jeg føler heldigvis at vi er mange der deler netop det dilemma.

Det er vigtigt at vi ikke bare kaster håndklædet i ringen fordi vi møder dette dilemma. I stedet skal vi anerkende dets eksistens og dernæst forsøge at finde vore egne veje. Derfor føler jeg et behov for at skrue ned for tempoet. Og det gør jeg bl.a. ved at have en kerne af klassikere og tilbagevendende temaer, som jeg, og vi som virksomhed, vender tilbage til - igen og igen. Det være sig striberne, inspirationen fra arbejdstøj eller den maritime inspiration som du finder i meget af vores tøj.

Efter min mening er forførelseselementet helt afgørende i mode. Den tiltrækkende, det irrationelle, det at give efter for begær du ikke vidste eksisterede i dig. Det er hovedårsagen til at jeg laver tøj i det hele taget. For, hvis vi skal være helt ærlige er tøj ikke bare ikke nogen mangelvare. I hvert fald ikke fra et praktisk synspunkt. Der er ikke mange mennesker i den vestlige verden der køber nyt tøj fordi deres gamle tøj er slidt op, eller fordi de ikke havde noget andet at tage på. Forførelsen og det irrationelle, er kernen i alt moderne designarbejde og derfor også i mode.

Min vej går via det jeg kalder en 'holdbar garderobe'. Den holdbare garderobe udgør en fast del af vores kollektioner og er selve kernen i alle mine designs. Begrebet ’holdbar’ skal i den forbindelse forstås på mere end én måde – holdbar over tid, holdbar i brug, holdbar overfor miljøet og holdbar i designet. Denne del af mine kollektioner består af designs, som vi føler er moderigtigt relevante i forhold til sæson og som kan kombineres med nye trends og tendenser. En 'holdbar garderobe' består af tøj af høj kvalitet i et slidstærkt design, der fremstilles lokalt og under ansvarlige sociale og miljømæssige forhold. Den holdbare garderobe er derfor nødvendigvis også baseret på fælles værdier med vores samarbejdspartnere. Denne måde at tænke på udgør en permanent del af vores arbejde med hver kollektion, omend den ikke gør sig gældende for alle genstande i en given kollektion.

CSR POLITIK

En del af vores designs skal altid bidrage til denne 'holdbare garderobe'. Vi bygger vores kollektioner omkring en kerne af designs, så længe disse har en modemæssig relevans. -Igen eksemplificeret ved striber, arbejdstøjs-referencer og inspiration fra det maritime. Det er omkring denne kerne, at vi designer resten af kollektionen.

Vores kerne-designs, som Nørgaard På Strøget T-shirten #101, som min far designede i 1970'erne, er altid fremstillet i Danmark på vores egen systue. Langt de fleste af vores designs er produceret i Europa eller Tyrkiet. Noget af vores overtøj er produceret i Kina, og vi fremstiller læderbeklædningsgenstande i Pakistan og Indien.

Vores butikker på Strøget er multi brand-butikker, hvor vi sælger andre mærker end bare vores egne. Vi føler os derfor forpligtede til at være en aktiv del af den løbende udvikling i branchen. Derfor hjælper vi aktivt nye, og nøje udvalgte, uafhængige designere med gunstige betalingsbetingelser samt rådgivning og support. Vi ønsker, at vores kunder i butikken skal kende vores værdier om CSR og den 'holdbare garderobe'. Både i vores kommunikation, men også implicit i atmosfæren i butikken og i den måde vi interagerer med hinanden, varerne og vores kunder på. Vi ønsker at ruste vores medarbejdere til på bedst mulig måde at kunne kommunikere vores tilgang til CSR til vores kunder. Vi er godt klar over, at implementeringen af en CSR-politik er en langvarig proces og vi forpligter os derfor til at arbejde for konstante forbedringer i de kommende år.

Som led i vores bæredygtighedsindsats har vi valgt at deltage i FN’s internationale initiativ, Global Compact, og dets 10 principper for ansvarlig forretnings- og tekstilproduktion. Vi følger i den forbindelse følgende principper i vores egen forretning, i vores relationer til samarbejdspartnere og i vores kommunikation:

  • Vi arbejder for at skabe fuld gennemsigtighed om vores kvaliteter og produktionen på vores værksted i Danmark og vi vil kommunikere dette på vores hjemmeside til vores forbrugere og engroskunder.
  • Vi vil arbejde for fuld og synlig information om, hvor alt vores tøj er produceret og om de anvendte kvaliteter.
  • Vi opbygger langsigtede relationer med vores leverandører, og vi vil integrere vores 'Code of Conduct' baseret på fælles værdier. Dette er baseret på principperne i FN’s ’Global Compact’ -initiativ.
  • Vi arbejder på at integrere bæredygtige materialer i alle vores kollektioner.

Sammen med flere andre fra branchen, har vi 2017 underskrevet Global Fashion Agenda´s 2020 Circular Fashion System Commitment, hvor vi har forpligtiget os til et individuelt mål for år 2020

Hos Mads Nørgaard-Copenhagen har vi en særlig interesse i genanvendelse af ikke længere brugbart tøj og derfor har vi forpligtiget os til 2020 Circular Fashion System Commitment Action point 2 med følgende målsætning:

By 2020, we will have implemented a garment collection scheme with the aim to collect a minimum of 1000 pieces of used garments annually.

Der vil i foråret 2018 blive offentliggjort en "progress report" som vil give et indblik i forløbet og aktiviteterne omkring de mål vi har sat os. Mere information on Global Fashion Agenda kan findes her.

Vi har i 2018 opdateret vores Code of Conduct, som samtlige af vores 1. Tier leverandører har underskrevet.

Stores

Amagertorv

Amagertorv 13 — 15 
1160 København K
33 12 24 28 (Dame)
33 32 01 28 (Herre)

Tullinsgade

Tullinsgade 21
1618 København V
33 31 29 85 (Dame)
33 31 29 86 (Englebørn)